Fox glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Danny Tiebackx - WaarBenJij.nu Fox glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Danny Tiebackx - WaarBenJij.nu

Fox glacier

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

22 Oktober 2015 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Vanmorgen om kwart voor acht wakker na onrustige nacht. Het heeft tot zeker zes uur heel hard geregend en heel veel wind. Maar om 8 uur scheen de zon. Een mooie route gereden langs de kust. Onderweg gestopt bij het nationaal kiwicentre. Beetje oubollig gebouw met lachwekkende informatie over dieren. Ze hadden wel een watertank met daarin palingen van 2 meter lang en zo dik als een dijbeen. Deze beesten waren tussen de 80 en 120 jaar oud. Lida heeft ze gevoerd met een pincet. Ze kregen rundvlees en dat 3 keer per dag. Daarna werden de kiwis gevoerd, het is een nachtdier dus zagen we het beestje bij een hoerig rood lichtje zijn bak leegeten. Afijn, daar hebben we een hoop van opgestoken. Verder naar het plaatsje frans joseph. Toen we er doorheen waren hadden we in de gaten dat we er door heen waren, dus op naar het plaatsje fox glacier. Een gletsjer die overgaat in een subtropisch bos wat weer over gaat in de zee. Eerst naar een vieuwpunt gelopen 25 minuten heen en 25 minuten terug om vanf 4 km tussen de struiken door de gletsjer te zien. Dat moest beter kunnen. Wij het pad verder afgereden en toen kon je een wandeling maken van(volgens de borden) 50 minuten heen en terug naar de gletsjer. Heen hebben we er door een droge rivierbedding vol met rotsen 50 minuten over gedaan waarvan de laatste 20 minuten een helling was van 30 graden. Eenmaal boven hebben we elkaar een high five gegeven. Praten lukte nog even niet. Mooie fotos gemaakt en in 30 minuten terug kunnen lopen. Helaas was de top van de berg in de wolken waardoor de helicopters niet konden vliegen. We wachten morgenochtend af en als het helder is gaan we een vlucht maken. Zo niet dan zo snel mogelijk naar het volgende plaatsje. Door de vele regen zijn de beekjes en rivieren behoorlijk vol gelopen, het lijkt wel melk wat er door stroomt dus van vissen komt ook niets terecht. Zitten nu heerlijk in de campe met het kacheltje aan. Zo nog een spelletje yathzee en dan de luiken sluiten.xxx

• 22 Oktober 2015 - 11:31

Frank En Lizette :

Hopen dat het morgen gaar lukken met de heli.
    Doe die vrouw in pyjama de groetjes van me